Uniwersytet Trzeciego Wieku, Stargard Szczeciński

Wydarzenia

Relacja z wycieczki do Toskanii.

Na ostatnią wycieczkę w roku akademickim 2021/2022  wyjechaliśmy 21 września do Toskanii. Po długim przejeździe dotarliśmy w okolice Werony, gdzie mieliśmy swój pierwszy nocleg.

Rano, po śniadaniu,  pojechaliśmy do Florencji - stolicy Toskanii. Zwiedziliśmy: plac Michała Anioła, słynny Most Złotników na rzece Arno, Katedrę Matki Boskiej Kwietnej i Baptysterium ze wspaniałymi drzwiami, nazwanymi przez Michała Anioła "Drzwiami do raju". Następnie przejechaliśmy w okolice Sieny na nocleg.

Kolejnego dnia zwiedziliśmy kilka miejscowości:

-  Arezzo (m.in.: Palazzo Pretorio prestiżowy budynek w centrum miasta, Piazza Grande, gdzie co roku odbywa się turniej rycerski Giostra);

- Cortonę (m.in.: potężne mury miejskie, etruską ścianę w Palazzo Casali, pozostałości akweduktu z okresu rzymskiego);

- Montepulciano (m.in.: doskonale zachowane mury miejskie z bramami wjazdowymi, kościół pw. św. Agnieszki - ze szczątkami świętej, Palazzo Comunale, Palazzo Bucelli, w którego dolną część fasady wmurowano etruskie płaskorzeźby i urny grobowe, Palazzo Neri Orselli - siedzibę Muzeum Miejskiego).

Czwartego dnia pojechaliśmy do Sieny, gdzie zachował się antyczny układ urbanistyczny miasta. Zwiedziliśmy przepiękną katedrę z XII w., plac Piazza del Campo, na którym dwa razy do roku odbywa się wyścig konny Palio di Siena. Zabytkowe centrum Sieny od 1995 roku jest na liście światowego dziedzictwa kulturalnego UNESCO. W tym momencie wycieczki pogoda spłatała nam psikusa, a właściwie dyngusa, bo zaczęło padać i następną miejscowość San Gimignano zwane „Manhattanem średniowiecza” lub „Miastem wież”, oglądaliśmy spod parasoli. Miasto słynie z czworokątnych wież zbudowanych przez zamożnych mieszkańców w XIII-XV w., które pełniły funkcje obronne. Ponadto zobaczyliśmy: Palazzo del Podesta – pałac budowany w latach 1239-1337, do którego przylega najwyższa, 51 metrowa, wieża, kolegiatę Santa Maria Assunta – trójnawowy kościół romański, konsekrowany w roku 1148 z freskami przedstawiającymi Sąd Ostateczny i Męczeństwo św. Sebastiana.

Piątego dnia zwiedzaliśmy Lukkę: renesansowe mury miejskie, katedrę San Martino, gdzie znajduje się Folto Santo (Święta Twarz), kościół San Michael in Foro, miejsce urodzenia Pucciniego oraz miejsce, w którym wybudowany był wspaniały amfiteatr z czasów rzymskich. Następnie przejechaliśmy do Pizy gdzie zobaczyliśmy plac - Campo dei Miracoli, na którym znajdują się katedra, baptysterium i krzywa wieża oraz pospacerowaliśmy po różnych zakątkach miasta.

Szóstego dnia pojechaliśmy na dworzec kolejowy w La Spezji, skąd zaczęliśmy zwiedzanie zespołu pięciu miast znanych pod wspólną nazwą "Cinque Terre". Miejscowości Vermazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore, Monterosso, położone tarasowo na urwistych brzegach zachwyciły nas wspaniałymi widokami, niepowtarzalnym urokiem krętych uliczek, malutkich sklepików i łodziami zaparkowanymi na uliczkach zamiast samochodów.

Siódmego dnia dobiegł końca nasz pobyt w Toskanii, opuściliśmy Włochy i ruszyliśmy do Ratyzbony w Niemczech, gdzie czekała nas niespodzianka w postaci wyśmienitej („full wypas”) kolacji.

Ósmego, ostatniego już dnia wycieczki, zwiedzaliśmy Ratyzbonę: kamienny most z XII wieku (jeden z najstarszych mostów na Dunaju), gotycką katedrę ze wspaniałymi witrażami, stare miasto z ratuszem, który pamięta czasy kiedy Ratyzbona była wolnym Cesarskim Miastem. Zobaczyliśmy również gotycki zamek starego rodu Thurn und Taxis.

A potem ruszyliśmy w drogę powrotną do kraju.

Arrivederci Toscana!!!

>>zobacz galerię

Tekst: Witold Czajkowski

Zamieściła: Teresa Hernet

data publikacji: 2022-11-02

PATRONAT WŁADZ SAMORZĄDOWYCH

PATRONAT NAUKOWY

Powiat Stargardzki Urząd miasta w Stargardzie Uniwersytet Szczeciński Uniwersytet Szczeciński Wydział Humanistyczny TWP Stargardzka Szkoła Wyższa SSW stargardinum