Uniwersytet Trzeciego Wieku, Stargard Szczeciński

Wydarzenia

Wycieczka do Gniezna, Biskupina i Żnina

19 września 2015 r. wyruszyliśmy, na ostatnią już w roku akademickim 2014/15 wycieczkę, do Gniezna i w region zwany Pałukami. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Gniezna, gdzie na Wzgórzu Lecha wznosi się Bazylika Prymasowska Sanktuarium św. Wojciecha. Obejrzeliśmy wnętrze, srebrny relikwiarz ze szczątkami św. Wojciecha oraz słynne drzwi z brązu (najcenniejszy zabytek sztuki odlewniczej okresu romańskiego), na których jest przedstawione życie Świętego. Potem zwiedziliśmy rynek gnieźnieński i ruszyliśmy na Pałuki. Najpierw pospacerowaliśmy po Żninie, gdzie podziwialiśmy odrestaurowane kamieniczki, rynek z gotycką wieżą, gotycko – barokowy kościół pw. św. Floriana i kościół pw. NMP. Nasza przewodniczka zapoznała nas z historią miasta i z dumą pokazała dom, w którym mieszkał Jan Śniadecki oraz Aleję Gwiazd sportowców ze Żnina. Chwilę odpoczynku mieliśmy nad Małym Jeziorem Żnińskim. Następnie udaliśmy się do Biskupina na nocleg i wieczorną „tańcoterapię”.

Dzień następny to Muzeum Archeologiczne w Biskupinie, gdzie odbywał się Festyn Archeologiczny pod hasłem „Smaki przeszłości”. Na dziewięć dni osada stała się miejscem prezentacji prastarych rzemiosł: garncarstwa, brązownictwa, snycerstwa, czy plecionkarstwa. W zrekonstruowanych domach osady mogliśmy przyjrzeć się procesowi tkania i barwienia materiałów liśćmi pokrzywy, brzozy i czarnym bzem. Mogliśmy spróbować specjałów opartych na oryginalnych przepisach inspirowanych kuchnią słowiańską, a także zakupić pamiątki na licznych stoiskach. Jeszcze tego samego dnia zawitaliśmy ponownie do Żnina na „Jarmark Sztuki Ludowej” i przegląd kapel. W scenerii żnińskiego rynku podziwialiśmy kapele regionalne, wytwory sztuki ludowej (np. biżuterię z traw, wyroby z drewna, szkła…), a także spróbowaliśmy wyrobów regionalnej kuchni. Pokrzepieni na duchu i ciele oraz zaopatrzeni w pamiątki udaliśmy się w drogę powrotną do Stargardu. Podróż umiliły nam teksty czytane przez uczestników wycieczki w … gwarze pałuckiej.

Tekst: Elżbieta Kwiatkowska

>> zobacz galerię

data publikacji: 2015-11-23

PATRONAT WŁADZ SAMORZĄDOWYCH

PATRONAT NAUKOWY

Powiat Stargardzki Urząd miasta w Stargardzie Uniwersytet Szczeciński Uniwersytet Szczeciński Wydział Humanistyczny TWP Stargardzka Szkoła Wyższa SSW stargardinum